دانشگاه آکسفورد کارآزمایی انسانی واکسن بالقوه خود بر ضد ویروس کرونا را در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل ادامه می‌دهد و قرار است آمریکا هم به این فهرست اضافه شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین نخستین کارآزمایی واکسن دانشگاه آکسفورد در آفریقای جنوبی روز چهارشنبه ۴ تیر آغاز شد. شمار موارد عفونت در آفریقای جنوبی همچنان در حال افزایش است و نگرانی درباره کمبود امکانات درمانی برای بیماران بالا گرفته است.

پژوهشگران در دانشگاه فدرال سائوپائولو در برزیل نیز روز چهارشنبه تجویز همین واکسن تجربی را به داوطلبان شروع کردند.

برزیل از این لحاظ به عنوان محل آزمایش این واکسن انتخاب شده است که ویروس کرونا به سرعت در آن در حال انتشار است.  برزیل اکنون از لحاظ شمار موارد عفونت و تلفات در رده دوم پس از آمریکا قرار دارد، به طوری که شمار موارد عفونت در آن بیش از ۱.۱ میلیون نفر و شمار جانباختگان در آن به ۵۲۰۰۰ مورد رسیده است.

واکسن دانشگاه آکسفورد که با همکاری شرکت داروسازی آسترازنکا ساخته شده است، یکی از امیدبخش‌ترین واکسن‌ها در میان واکسن‌های احتمالی است که پژوهشگران در حال آزمایش آن هستند.

کارآزمایی آفریقای جنوبی بر روی ۲۰۰۰ داوطلب ۱۸ تا ۶۵ ساله از جمله بیماران اچ‌آی‌وی مثبت آزمایش می‌شود و این افراد برای ۱۲ ماه پس از واکسیناسیون تحت نظر خواهند بود تا معلوم شود این واکسن تا چه حد آنها را در برابر کووید-۱۹ محافظت خواهد کرد.

این واکسن که ChAdOx1 nCoV-19 و همچنین AZ1222 نامیده می‌شود، در ابتدا بوسیله دانشگاه آکسفورد ساخته شد و اکنون شرکت آسترازنکا نیز در تولید آن مشارکت دارد.

 بیش از ۴۰۰۰ نفر در بریتانیا این واکسن را دریافت کرده‌اند و ۱۰۰۰۰ نفر نیز قرار است به این تعداد افزوده شوند.

یک بررسی بزرگتر با همین واکسن که بیش از ۳۰۰۰۰ نفر را در برمی‌گیرد، نیز قرار است در آمریکا شروع شود.

کد خبر 525457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha